Tidligere publisert på Horecanytt.no.
Interiørarkitekt Justyna Tosiek hos Monn har lang erfaring og forklarer hva som skal til:
Nøkkelen til suksess er kombinasjonen av velsmakende mat og godt design. Gjesteopplevelsen er kompleks og består av mange delelementer som må spille sammen og stemme med forventingene.
Lokalets estetikk og atmosfære, matkonsept, servicenivå, visuell identitet, universell utforming og opplevd komfort – alt er viktig. Interiørarkitekten og oppdragsgiveren utarbeider først en plan som omfatter matkonsept og målgrupper.
Med utgangspunkt i dette forarbeidet gjør vi grundige behovsanalyser. Vi vurderer gjestenes profil og analyserer konkurrentene. Hvilken beliggenhet har stedet, og hva må vi gjøre for å unngå duplisering av ideer og konsepter? Restauranten må jo tilby noe som ikke allerede finnes i markedet.
Logistikk og utforming av lokalet er også sentrale punkter, forklarer Justyna Tosiek. Skal det være egen bar, skal kjøkkenet være åpent eller lukket, og hvilken soneinndeling skal det legges opp til? Som oftest kombineres fleksible sitteplasser med mer intime soner eller chambres séparées.
Logistikk og utforming av lokalet er også sentrale punkter, forklarer Justyna Tosiek. Skal det være egen bar, skal kjøkkenet være åpent eller lukket, og hvilken soneinndeling skal det legges opp til? Som oftest kombineres fleksible sitteplasser med mer intime soner eller chambres séparées.
Et vellykket restaurantbesøk er som regel ensbetydende med et utmerket måltid og effektiv service i et flott lokale:
Best mulig logistikk og flyt i lokalet er alfa og omega når det gjelder å skape slike gjesteopplevelser. Dette er en sak som har to sider:
For det andre må hensynet til de ansattes arbeidssituasjon veie tungt. Gjestene opplever god og effektiv service bare dersom alt fungerer sømløst, understreker Tosiek.
Samarbeid med kjøkkenleverandøren i en tidlig fase er helt avgjørende. Stadig flere velger konseptet Live Cooking, som tidligere var lite gjennomførbart av tekniske årsaker.
Miljøet må oppleves som vennlig og komfortabelt, og dette stiller store krav til møbleringen. Ingenting ødelegger restaurantopplevelsen mer enn ubehagelige stoler og bord som er for høye eller for lave. Ergonomi, møbler av riktig størrelse og ikke minst universell utforming bidrar til at alle inkluderes og har det bra så lenge de oppholder seg i lokalet, forklarer Justyna Tosiek.
God akustikk er en annen forutsetning for den ønskede atmosfæren. Før løsninger velges bør det alltid gjennomføres lydanalyser. Dempende tiltak kan legges inn i form av akustisk kledning til vegger, himlinger eller gulv. Tekstiler og andre myke stoffer som ofte benyttes til dekorasjon har lyddempende virkning som en viktig tilleggsfunksjon.
Innredningen skal harmonere med merkevarens visuelle profil slik den fremkommer i logo,nettside, meny, skilting og grafiske elementer. Farge- og grafiske temaer bygger identitet og bør være gjennomgående. Det er slik man skiller restauranten fra andre virksomheter.