Interiørarkitektens tanker om fremtidens kontor

Raske endringer i arbeidslivet gjør at vi hele tiden må tenke nytt når vi planlegger kontorlokaler. Det som fungerer godt i dag, dekker ikke nødvendigvis behovet i morgen.

Driverne er mange: Digitalisering av arbeidsprosessene, bruk av hjemmekontor, nye måter å møte kundene på, økt konkurranse om arbeidskraften, hurtig opp- og nedskalering av virksomheten – alt dette får konsekvenser for måten vi organiserer arbeidet på.  Lokalene må henge med når organisasjonen omstilles.

 

Husk at fleksibilitet er et must

 

I dag er arbeidsplassen der medarbeideren befinner seg med PC’en sin – ikke nødvendigvis der arbeidsgiveren har adresse. Det kan være på kontoret, hjemme, hos kunder, på reise eller på kafé.

Behovene forandrer seg hele tiden, og et statisk syn på bedriftens fysiske omgivelser fungerer dårlig over tid. Lokalene må hele tiden tilpasses menneskene og arbeidsprosessene, ikke omvendt. Endringsberedskapen må være høy, og kontoret må kunne justeres uten mye arbeid og store kostnader. Gode virkemidler er fleksible vegger, møterom som lett kan gjøres om til f.eks. prosjektlokaler og ikke minst mobile møterom.

De samme kravene til fleksibilitet må omfatte inventaret. Minst mulig veggfast og mest mulig modulbasert gjør at møbler og andre elementer kan kombineres på nye måter når behovene forandrer seg.

Hos Monn opplever vi at mange kunder er usikre på morgendagen. Det skyldes bl.a. at spørsmål knyttet til praktisk organisering av menneskelige ressurser kan være vanskelige å besvare ut fra dagens kunnskap. Fleksible lokaler fjerner noe av usikkerheten.

Optimal tilrettelegging av fremtidens arbeidsplass er Monns spesialitet og et av våre viktigste bidrag i kontorprosjektene våre.

Opplevelsesarkitektur: Bygg identitet og fellesskapsfølelse

 

Det snakkes mye om teknologiens fordeler, men mindre om ulempen ved at den begrenser fysisk kontakt mellom mennesker. Når kundene betjenes digitalt og medarbeiderne jobber spredt, er bedriften forstått som et fysisk sted på vikende front. Det betyr at fellesskapsfølelsen kan svekkes og bedriftskulturen forvitre.

Tilhørighet oppstår ikke av seg selv.  Lag- og relasjonsbygging må derfor stå høyt på agendaen, og de sosiale treffpunktene på jobben må være mer gjennomtenkte enn tidligere.  Monn har kjernekompetanse når det gjelder sosiale møteplasser, og erfaringen vår fra hotellnæringen og trenings-/velværebransjen har stor overføringsverdi til kontorsektoren. Målet vårt er alltid å gjøre arbeidsplassen til et attraktivt sted der folk får lyst til å oppholde seg. Selv bruker jeg begrepet opplevelsesarkitektur når vi tilrettelegger for pre work- og after work- aktiviteter, trening og andre tiltak som bygger fellesskap.

Sosiale torg med flerbruksmuligheter har vi spesielt god erfaring med, gjerne i tilknytning til resepsjon, lobby og møteromsavdeling.  Verdien av slike torg øker med antall bruksområder. I tillegg til variert møblering som egner seg for mingling bør det være gjesteplasser, mobile arbeidsstasjoner, små soner for ad hoc-møter, stillesoner for telefonsamtaler og mulighet for enkel servering. Ved større anledninger kan hele arealet brukes til presentasjoner, feiringer, kundearrangementer og selvsagt til alle typer festligheter. Det sosiale torget virker miljøskapende. Som kontorets viktigste møteplass blir det hjertet i bedriften.

Skap en hjemlig atmosfære

Atmosfæren i lokalene er avgjørende for trivsel og motivasjon. Stilen kan være formell eller uformell, og det skal selvsagt være forskjell på jobb og fritid. Målet, spesielt i de sosiale sonene, er likevel å oppnå noe av det samme som hjemme: hyggelig samvær og relasjonsbygging.  De sosiale sonene må derfor skille seg ut fra kontorlandskapet. Virkemidlene er akkurat de samme som vi bruker i boligene våre – komfortable møbler, varierte tekstiler, farger og riktig belysning.

På dette punktet drar kundene våre fordel av Monns brede erfaring fra store boligutviklingsprosjekter der vi alltid legger vekt på at fellesarealene skal gi et godt førsteinntrykk og ha et varmt, hyggelig preg. Alle skal føle seg velkomne og godt ivaretatt fra de går over dørstokken.

Overført til arbeidsplassen betyr dette at medarbeidere og besøkende skal oppleve at bedriften prioriterer trivsel.

 

Ønsker du å skape et inspirerende arbeidsmiljø?

Bestill en uforpliktende befaring og bli kjent med mulighetene. Ring oss på tlf +47 459 11 251 eller kontakt oss her. Eller fyll ut kontaktskjema nedenfor.

Lignende nyheter