Eiendomsmegleren som hytterådgiver

Det går mot vinterferie og hytteliv. Økt rente, prisstigning og lav forutsigbarhet har de siste årene lagt begrensinger på folks økonomiske handlefrihet. Dette har ikke minst påvirket markedet for vinterhytter.

Tidligere publisert i Eiendomsmegleren, av Trond Ramsøskar.

Eiendomsmeglerne har en viktig oppgave som rådgivere for både selgere og kjøpere i dette markedet. Når de økonomiske rammene for mange er trangere enn før, må målet være å vise hva som er mulig å få til med et nøkternt budsjett. Der det ikke er rom for utbygging eller full rehabilitering, er svaret smarte, rimeligere løsninger. Å synliggjøre hyttas potensial er en viktig del av eiendomsmeglernes oppgave.

Situasjon 1: Hytta burde ideelt sett være større

Hvis man ikke har økonomi til å kjøpe flere kvadratmeter, må arealet i en mindre hytte utnyttes maksimalt. Nøkkelen er fleksibilitet, dvs. løsninger som dekker flere behov, eller kan «krympes» eller stues vekk når de ikke er i bruk.  Dette er interiørarkitektenes hjemmebane, og basert på lang erfaring mener jeg at eiendomsmeglerne bør gi følgende råd:

 

Situasjon 2: Problemet er av estetisk art. Hytta er nedslitt eller umoderne.

Selgeren er gjerne opptatt av å tilrettelegge for høyest mulig pris. Det er ikke gitt at store investeringer i forkant av salget lønner seg, men en blanding av overflateoppussing og nødvendig utskifting kan være det som får interesserte kjøpere til å vurdere salgsobjektet nærmere. Eiendomsmeglerne kan eksempelvis gi disse rådene:

Til slutt en nyttig påminnelse fra eiendomsmegleren til alle hyttekunder: Det som skiller hytter fra vanlige boliger er stemningen.  Våg å bruke dype farger – ikke hvitt som lett gir assosiasjoner til en minimalistisk byleilighet.

 

 

Lignende nyheter