EVO: Lokalenes design betyr mye for treningsopplevelsen

Vi ville ha en innredning som skiller seg ut og har et helhetlig uttrykk. Løsningene må står seg over lang tid, tåle hard bruk og være enkle å vedlikeholde. Les intervjuet av daglig leder i EVO, Morten Hellevang

Intervju med Morten Hellevang, CEO/Daglig leder Evo.

Forestill deg et selskap som driver 54, snart 60, avdelinger landet rundt med bare 17 ansatte. Jo, det er mulig. Vi snakker om Fitness Group Nordic AS og merkevaren EVO.

Morten Hellevang, foto: Evo / Peter Zubek

Historien går tilbake til 2010 da selskapets første treningssenter ble åpnet. Gründerne var folk med topp kompetanse og lang erfaring fra bransjen. De valgte seg et konsept strippet for alt annet enn det helt grunnleggende, forklarer daglig leder Morten Hellevang:

– EVO ble bygget rundt det som er kjernen i all trening – det som alltid vil være der: styrke, kondisjon og trening med personlig trener. Andre aktiviteter, f.eks. gruppetrening, ble utelatt. Gruppetrening krever stort areal og gir komplisert logistikk fordi mange møter opp samtidig.

Dette grepet endret rammebetingelsene, og Fitness Group Nordic kunne åpne et nytt marked basert på mindre lokaler:

– Når folk velger treningssenter, knytter 70 % av beslutningen seg til beliggenhet. Med vårt konsept kunne vi lokalisere oss nærmere der folk bor.

 

Stram filosofi

 

Grunntanken har vært uendret helt siden starten, understeker Hellevang. EVO skal kjennetegnes av høy kvalitet til en rimelig men ikke lav pris som er lik for alle. Bindingstid finnes ikke, og det er enkelt og gratis å teste ut tilbudet.

– EVOs utgangspunkt er at alle mennesker, i alle aldre og samfunnslag, trenger trening. Kundene skal glede seg til å besøke EVO, og lokalet må virke motiverende.

Med dette som utgangspunkt har selskapet nå 54 sentre og 50 000 medlemmer spredt over hele Norge, forteller Morten Hellevang. Syv nye er under bygging og skal åpnes rundt årsskiftet.

– EVO drives av 17 ansatte. I tillegg har vi 200 personlige trenere som er selvstendig næringsdrivende. Når antallet ansatte er så lavt, skyldes det teknologi. Fitness Group Nordic har digitalisert et produkt som er så fysisk som det er mulig å få det: trening.

Registrering av medlemskap, adgangskontroll og administrasjon av medlemskapet skjer heldigitalt, men kundene kommer for å løfte jern i et godt utstyrt og inspirerende lokale. Det betyr at flere utviklingsprosesser må gå parallelt.

Vi ville ha en innredning som skiller seg ut og har et helhetlig uttrykk. Løsningene må står seg over lang tid, tåle hard bruk og være enkle å vedlikeholde. Treningssentrene har mange besøkende hver eneste dag, og treningsutstyret brukes ikke alltid på en skånsom måte.

Tre suksessfaktorer

EVO har som ambisjon å utvide med 5-10 nyetableringer pr. år, og Hellevang er tydelig på hva som avgjør om han lykkes: EVO må være bedre enn konkurrentene når det gjelder beliggenhet, renhold og atmosfære – eller ambience som det kalles internt.  Målet har hele veien vært å skille seg ut fra konkurrentene på alle disse punktene.

– Når det gjelder lokalene, er vi avhengige av dyktige samarbeidspartnere. Med begrenset kunnskap om f.eks. oppbevaringsløsninger, dusjer og fliser må vi lene oss på fagfolk som vet hva som fungerer og som er sterke nok til å argumentere for synet sitt når det blir diskusjon. Selv vil vi bruke tiden vår på å utvikle treningstilbudet. Der har vi vår kjernekompetanse.

Påvirket av EVOs suksess har konkurrenter forsøkt å kopiere kjedens virkemidler, f.eks. fargebruken. I 2018 ble det derfor satt i gang en prosess for å utvikle et helt nytt design. Monn Interior Architects satt i førersetet, og kravspesifikasjonen var tydelig:

– Vi ville ha en innredning som skiller seg ut og har et helhetlig uttrykk. Løsningene må står seg over lang tid, tåle hard bruk og være enkle å vedlikeholde. Treningssentrene har mange besøkende hver eneste dag, og treningsutstyret brukes ikke alltid på en skånsom måte.

God flyt i lokalet var et hovedpunkt. Ulike treningsformer skal ha hver sin sone, og det stiller strenge krav til arealutnyttelse og logisk organisering av lokalet.   Fordi kundekontakten er heldigital, må alle løsninger dessuten være intuitive og enkle å bruke, understreker Hellevang.

– Sist, men ikke minst: Vi er store og kjører flere prosjekter parallelt. Samarbeidspartnerne våre må ha stor nok organisasjon til at vi hele tiden er sikret back-up. Vi kan ikke være avhengige av enkeltpersoner. Det må finnes et team, og det har Monn.

EVO 3.0

 

Resultatet ble det som det som nå heter EVO 3.0., forteller Morten Hellevang. Lokalenes design har mye å si for treningsopplevelsen. Det gjelder ikke minst fargepaletten som er en viktig del av totalkonseptet:

 

– EVOs designmanual er inspirert av naturen. Den gjennomgående grønntonen symboliserer organismer som hele tiden gjenskaper seg selv, og lyst treverk representerer naturens ro og harmoni. Stramme linjer bryter gjennom som kontrast.  Totalopplevelsen er balansert og fremkaller gode følelser.

 

Tilbakemeldingene har ikke latt vente på seg. Kundene opplever både nye og oppgraderte sentre som flotte og fremhever den behagelige stemningen som selvsagt påvirker treningsgleden.

 

– For oss er dette gull verdt. I tillegg til beliggenhet er det anbefalinger fra andre som skaffer oss nye kunder.

Full åpenhet

Morten Hellevang frykter ikke konkurrentene, og det er lite ved EVOs drift og forretningsidé som holdes hemmelig.

– Andre kan nok kopiere deler av det vi gjør, men ikke den gjennomarbeidede helheten. EVO-følelsen er den samme uansett hvor kunden oppsøker oss. Konseptet er stramt og helt likt alle steder. Vi er ikke redde for å legge oss ved siden av SATS dersom det skulle være naturlig. Vi har lavere pris, åpent fra 05 til 24 365 dager i året og en atmosfære som appellerer til kunder i alle segmenter.

Lignende nyheter