Fem råd til deg som skal oppgradere kontorlokalene

Velg fleksible løsninger

Du er bare tjent med kontorer som støtter bedriftens organisering og arbeidsmåter. Å tilpasse arbeidsprosessene til lokalene fungerer sjelden godt.

Arbeidslivet forandrer seg hele tiden, og kunnskap om nye, fremvoksende behov er ferskvare. Monn interiørarkitekter er spesialister på utforming av arbeidsplasser. Behovsanalyser er kjernen i faget vårt, og vi har inngående kunnskap om utviklingstrekk i arbeidslivet.

Vår erfaring er at endringsberedskapen må være høy. Lokalene må kunne justeres uten mye arbeid og store kostnader. Gode virkemidler er fleksible vegger, møterom som lett kan gjøres om til f.eks. prosjektlokaler og ikke minst mobile møterom. De samme kravene til fleksibilitet må omfatte inventaret. Minst mulig veggfast og mest mulig modulbasert gjør at møbler og andre elementer kan kombineres på ulike måter.

Bærekraftige løsninger er lønnsomme

Monn Interiørarkitekter spiller en nøkkelrolle i prosessen med å utforme fremtidsrettede arbeidsplasser. Derfor er vi også pådrivere for gjenbruk og bærekraftige løsninger.

Tidløst design, slitesterke kvalitetsmaterialer og enkelt vedlikehold – alt dette bidrar til økt bærekraft. Anvendt på riktig måte er disse enkle prinsippene en forsikring mot altfor hyppige oppgraderinger.

Materialene må velges med hodet, ikke bare med hjertet. Vurder alltid produktegenskapene nøye før beslutningen tas, for materialene må passe til bruken. Stikkordene er slitestyrke og god tåleevne.

Merk deg også at produktetterligninger i et bærekraftperspektiv er å foretrekke fremfor ekte materialer. De skyldes at ekte materialer ofte mangler de egenskapene som gir lang holdbarhet. Parkett slites f.eks. lett ned, gulvet blir bleket av sol, og selv ved små skader må alt skiftes ut. Vinyl er langt mer motstandsdyktig, har samme tekstur som tre og egner seg bedre for hard bruk.

 

Fortell hvem du er

Interiøret fungerer som et språk. Dette språket må du bruke bevisst for å kommunisere det du vil skal være bedriftens kjennetegn. Det kan for eksempel være forretningsidé, kjerneverdier, identitet eller geografisk tilhørighet.

De fleste kontorbedrifter leverer immaterielle produkter og tjenester og bør derfor gjøre lokalene til et sted hvor de selger tilhørighet, likeverdighet og interesse for medarbeidere, kunder og andre besøkende. En god opplevelse starter med at man føler seg verdsatt, og et langvarig kundeforhold bygger på tillit og lojalitet.

Husk den menneskelige faktoren

 

Pandemien viste oss at hjemmet kan bli kontor. Like viktig er det å sørge for at kontoret har en hjemlig atmosfære. Du må skape omgivelser der folk trives, kan yte sitt beste og liker å oppholde seg lenge.

 

Det betyr at du må ha lokaler som legger til rette for ulike typer sosialt samvær: pre work- og after work-aktiviteter, trening, fest osv. Hos Monn anbefaler vi å lage en «sosial etasje» med ulike møteplasser og samhandlingsarenaer som egner seg både i og utenfor arbeidstid.

Alle skal med

Det er viktig å etablere en prosjektgruppe som kan bidra til at alle ønsker og behov kommer på bordet. Det er brukerne, dvs. medarbeiderne, som skal begeistres og overbevises. Brukermedvirkning må derfor gjennomsyre hele prosjektet ditt. Målet er spennende lokaler som medarbeiderne er stolte av. God involvering sikrer en effektiv arbeidsprosess. Monn vet hva som skal til.

 

Ønsker du å skape et inspirerende arbeidsmiljø? Bestill en uforpliktende befaring og bli kjent med mulighetene. Ring oss på tlf +47 459 11 251 eller kontakt oss her.

Lignende nyheter