Nytt kontor med begrenset budsjett

Som regel mangler det ikke på ambisjoner når kontorer skal oppgraderes, men noen ganger er ønskene for store for budsjettet. Omfattende oppussing blir rett og slett for kostbart. I slike tilfeller er løsningen å utvikle et helhetlig konsept som samsvarer med de økonomiske realitetene.

Tidligere publisert på Bygg.no, av Trond Ramsøskar

 

Det kan være mange grunner til å holde igjen på pengebruken. Kanskje er leiekontrakten en korttidskontrakt, kanskje bygger strategien på opp- og nedskalering, kanskje er selskapet en oppstart-bedrift som ikke kan tillate seg å legge midler i kontorlokalene – eller kanskje skal uttrykket være enkelt og basert på gjenbruk. Det er uansett behov for et tydelig konsept.

 

Er man nødt til å prioritere, må pengene brukes der den synlige effekten av oppussingen er størst. Det betyr i kontaktpunkter som inngangsparti, resepsjon, korridorer og møterom.

Trond+Ramsoskar

Det kan være mange grunner til å holde igjen på pengebruken. Kanskje er leiekontrakten en korttidskontrakt, kanskje bygger strategien på opp- og nedskalering, kanskje er selskapet en oppstart-bedrift som ikke kan tillate seg å legge midler i kontorlokalene – eller kanskje skal uttrykket være enkelt og basert på gjenbruk. Det er uansett behov for et tydelig konsept.

Er man nødt til å prioritere, må pengene brukes der den synlige effekten av oppussingen er størst. Det betyr i kontaktpunkter som inngangsparti, resepsjon, korridorer og møterom.

Førsteinntrykket
En gyllen regel er at besøkende må oppleve den fysiske kundereisen som god fra de går inn gjennom ytterdøren til de går ut igjen. Førsteinntrykket man får i møte med en bedrift blir med videre; det har vi alle erfart.Et topp moderne møterom kan derfor ikke kompensere for et nedslitt inngangsparti eller en sliten resepsjon som må passeres på veien dit. Ambisjonen må alltid være å skape et positivt førsteinntrykk som følger kunder, gjester og ansatte hele veien gjennom bedriften. I praksis betyr det å rette oppmerksomheten mot kontaktpunktene heller enn mot de fysiske arbeidsplassene.

Tiltak med god effekt
Når budsjettet er begrenset, har vi etter min mening tre hovedvirkemidler.

1. Oppdaterte møterom og gode stoler
Sitter man vondt, hjelper det ikke med fine omgivelser. Man har mye igjen for å investere i komfortable møbler av god kvalitet. Det gjelder både selve arbeidsplassen, de sosiale sonene og fellesarealene. I møterommene må stolene være gode å sitte i over lengre tid, gjerne helstoppede og med armlener. Møtebord med teknisk brønn er en minimumsløsning, og både teppe på gulvet og gardiner bedrer akustikken. Alt bidrar til en god kundeopplevelse.

2. Riktig og stemningsskapende lys
Godt og fleksibelt arbeidslys er et must, men belysningen har flere funksjoner. Den skaper riktig stemning og fremhever innredningsdetaljer. En godt opplyst resepsjonsdisk vil f.eks. fange oppmerksomheten til alle som kommer inn i lokalet. I møterom må lyskildene rettes mot bordet, og gjerne suppleres med stemningsbelysing på veggene. Det er om å gjøre å tenke som en teaterregissør: Hva ønsker vi rette oppmerksomheten mot, og hva vil vi tone ned?

3. Modig fargebruk
Riktig fargebruk har nøyaktig samme effekt. En god farge på veggene kan f.eks. trekke oppmerksomheten vekk fra et litt slitent gulv, og dette grepet vil være mer virkningsfullt enn forsøk på å skjule slitasjen med et teppe. Når det gjelder leietakeroppgraderinger, er maling blant de rimeligste løsningene. Det betyr selvsagt ikke at alt skal males hvitt.

Fargebruken bør tilpasses den enkelte sone: gjerne klar og sterk i inngangspartiet og dempet i møterommene. Korridorer og gjennomgangsarealer fortjener farger som gir skikkelig energi.

Oppstart-bedrifter med begrenset oppussingsbudsjett foretrekker gjerne en røff estetikk, så for disse er det fullt mulig å slå to fluer i én smekk med friske farger, opprinnelige teglvegger, og retromøbler fra FINN. Selv et lappeteppe av forskjellige gulv kan understreke det røffe konseptet så lenge det er rent og enkelt å vedlikeholde.

Suksessfaktoren
Når man av ulike grunner må nøye seg med begrensede oppussingstiltak, må man ikke glemme at konseptet bør være gjennomført og helhetlig. Det må alltid finnes en rød tråd, helst koblet til selskapets identitet og det inntrykket man ønsker å formidle til ansatte og besøkende.

 

Les hele innlegget på Bygg.no her

 

 

Lignende nyheter